Любі ліцеїсти,

Щойно завершилося опитування щодо рівню стресу перед ЗНО серед одинадцятикласників. За результатами опитування біля 30% дітей, що пройшли опитування, відчувають надмірний стрес у зв’язку із складанням іспитів. Надмірний стрес не є помічником у навчанні, тому пропоную деякі вправи для самозаспокоєння, пошуку внутрішньої опори і ресурсів [1]. Сподіваюсь це буде допоміжним для вас.

Вправа «Вихід». Сядьте зручно, щоб відчувати опору, пошукайте очами вихід у кімнаті і проговоріть про себе чи вголос слова «Вихід є.», «Вихід є завжди.».

Вправа «Малювання лабіринтів/спіралей». Намалюйте лабіринт чи спіраль у довільній формі і поводіть пальцем по намальованому лабіринту, покажіть таким чином мозку, що вихід є.

Вправа «Сфера». Уявіть, що прямо зараз ви знаходитесь у громадній сяючій сфері, схожій на яйце, вона може бути прозорою чи ні, уявіть як ви почуваєтесь всередині цієї сфери, спробуйте відчути свої границі, виведіть усі чужі думки, складнощі, страхи назовні цієї сфери.

Вправа «Опора». Розмістіть стопи на підлозі і трошки покачайте стопами вперед-назад, відчуйте опору, зробіть вдих, а потім видох у два рази довший, ніж вдих (вдих на рахунок 1-2, видох на рахунок 1-2-3-4).

Вправа «Щоденник-зебра». Наш мозок схильний фіксуватися на негативних подіях та негативних аспектах ситуацій. Спробуйте виконати таку вправу: запишіть усі негативні події дня у стовпчик в лівій частині аркуша, а справа напроти кожної негативної події напишіть позитивний аспект, який може нести ця подія.

Вправа «П’ять добрих новин» або «П’ять подяк». Розкрийте долонь і, загибаючи кожний палець, поміркуйте про добрі події дня або подій, за які ви вдячні життю, собі або іншим людям.

Вправа на відчуття границь тіла. Доторкніться до своєї голови, проговорюючи «Привіт, моя голова! Рада твоєму поверненню!». Доторкніться до шиї, проговорюючи «Привіт, моя шия! Рада твоєму поверненню!». Так можна пройтись по всьому тілу, повертаючи собі фізичне відчуття тіла, почуття опори і стійкості.

Вправа «Три питання». Встановіть таймер на кожні півтори години. Коли таймер продзвонить, задавайте собі запитання: «Що я зараз відчуваю?», «Що я зараз хочу?», «Про що я зараз думаю?». Це допоможе усвідомлювати свої потреби протягом дня.

Вправа «Постукування» (для відновлення психічного рівноваги). Складіть долоньки метеликом, покладіть свого «метелика» долонями на груди або покладіть схрещені руки на передпліччя та почніть постукувати свою грудну клітину в темпі один удар в одну секунду, чергуючи постукування правою долонею, потім лівою і т.д. Виконувати можна одну чи дві хвилинки.

Вправа «Крок вперед» (для досягнення бажаного стану). Поміркуйте, якого б стану чи мети ви хотіли б досягти. Рухаючись вперед, з кожним кроком називайте цей стан, наприклад, «Щастя», «Щастя», «Щастя» або «Здоров’я», «Здоров’я», «Здоров’я».

Будь ласка, пам’ятайте, що будь-які танці, фізичні вправи, спів, а також творчі заняття, сприяють підвищенню нашої стійкості!

Наостанок, пропоную спробувати медитацію «Співчутлива турбота» [2].

Медитація – Співчутлива турбота

Якщо ваш психологічний дискомфорт заважає вам отримувати задоволення від життя, давайте шукати шляхи подолання стресу разом. Ви можете надіслати своє питання психологу на ел.адресу domly.psycologist@gmail.com або зв’язатися зі мною по скайпу elena_zaspenko.


[1] за матеріалами лекції Світлани Ройз «Стійкість у нестійкому світі» на конференції Онлайн-EdCamp https://www.youtube.com/watch?v=FMJ4EMURkL0&list=PLF8MwlgxLRAY3ubVxrH5y_yzccQfEGmGV&index=44

[2] за матеріалами тренерки з ненасильницького спілкування Катерини Ясько https://www.empatia.pro/kateryna-yasko/.